
Nyheder fra Ungealliancen
Nyheder

Vi har ikke brug for viden, vi har brug for handling. Sådan lød budskabet da UngeAlliancen samlede over 100 engagerede tilhørere i fællessalen på Christiansborg og endnu engang satte unge med dobbeltdiagnoser på dagsordenen.

Hvad ved vi i dag om unge med dobbeltdiagnoser?

Unge med både en psykisk lidelse og et misbrug har et forholdsvis stort forbrug af indsatser og ydelser på tværs af velfærdssystemets forskellige sektorer, og de fleste har haft kontakt med systemet allerede fra barndommen. Det viser en undersøgelse baseret på registerdata fra 2021.

Siden 2018 har UngeAlliancen – gennem forskningsprojekter, metodeafprøvninger og evalueringer – indsamlet stor viden om, hvad der virker og ikke virker i behandlingsindsatser til unge, ramt af dobbeltdiagnoser.

Unge med dobbeltdiagnose fortalte på årets Folkemøde om mødet med et system, der alt for sjældent ser bagom diagnosen og stofmisbruget og møder mennesket bag på den enkeltes præmisser

Unge, der er ramt af dobbeltdiagnoser, bor også i ForkantsDanmark – og skal selvfølgelig også have rettidig og relevant hjælp. Vi afholdt derfor en fælles temadag for unge, forældre, fagpersoner, ledere og politikere.

APU, Region Hovedstaden, har i et samarbejde med UngeAlliancen og finansieret af Helsefonden, afprøvet et forløb med et udvidet indledende forløb med det formål at tilrettelægge en opstart, der i øget omfang matcher de unges behov.

Hvis en hjertesyg patient fx ikke profiterer af hjertemagnyler, afprøver lægen andre behandlingsformer. Men det sker ofte ikke for børn og unge, der er ramt af dobbeltproblematikker.

Ligesom USA og Australien bør Danmark indføre faglige retningslinjer for behandling af børn og unge med dobbeltdiagnoser, hvor princippet ’No Wrong Door’ indgår. Det ville ikke kun hjælpe de tusinder af børn og unge herhjemme, som rammes af dobbeltproblematikker, men også deres pårørende, som ofte får alvorlige belastningsreaktioner, fordi hjælpesystemerne ikke griber deres børn. Sådan lyder anbefalingen fra både forskere, unge og pårørende.

Alt for ofte bliver unge med autisme misforstået, fejlbehandlet og opgivet i rusmiddelbehandlingen. Men hvis behandlerne får mere viden om, hvordan den autistiske hjerne fungerer og fx lærer, hvordan de kan gøre både deres egen kommunikation og behandlingens rammer mere autismevenlige, kan de hjælpe mange af de unge, som ikke får den hjælp, de har brug for i dag.