UngeAlliancen

Unge med autisme og rusmiddelproblemer mangler støtte fra de etablerede hjælpesystemer

UngeAlliancen

Ny rapport konkluderer, at der er behov for tilpasset behandling og specialiseret viden om både autisme og rusmiddelbehandling, hvis unge ramt af begge dele skal hjælpes

Unge med autisme og rusmiddelproblemer modtager ofte ikke relevant støtte og hjælp i de etablerede hjælpesystemer. Unge med autisme føler ofte ikke, at deres særlige behov bliver mødt af fagprofessionelle i praksismiljøer, og der mangler viden om unge med autismes forudsætninger og behov samt metoder og redskaber, der adresserer dette. Det er nogle af konklusionerne i en ny rapport som Metodecentret  har udført fro UngeAlliancen.

”Selvom vi har meget viden om unge, der udvikler rusmiddelproblemer og unge med autisme, så er der et videnshul i den tværgående viden om unge med autisme, der udvikler et problematisk forbrug af rusmidler”, lyder det fra UngeAlliancen.

Rapporten viser en stigende opmærksomhed på unge med autisme, der bruger rusmidler til at håndtere det, der er vanskeligt, som fx at indgå i sociale sammenhænge med andre unge. For at hjælpe de unge på bedst mulig vis anbefales det, at fagprofessionelle skal have træning og viden om de udfordringer, som unge med autisme oftest har. Ved en grundig afdækning af de unges situation og problematiske forbrugsadfærd, kan behandlingen skræddersys til den enkelte unge.

Nogle af de ideer rapporten foreslår til forbedring af behandlingsindsatsen til unge med autisme og deres familie er:

  • Mere forebyggelse og information målrettet til unge med autisme omkring rusmidler, skadevirkning og konsekvenser ved et vedvarende problematisk forbrug
  • Tilbud om kursus eller gruppeforløb til forældre og søskende 
  • Rusmiddelbehandlere, der skal behandle unge med autisme skal have træning og viden om de særlige udfordringer mennesker med autisme oftest har, og hvordan det påvirker deres kommunikation og adfærd.
  • Fokus på en helhedsorienteret tilgang, hvor der også tages hånd om den unges andre samtidige problemstillinger, fx bolig, uddannelse eller job
  • Behov for bedre koordinering og samarbejde på tværs af afdelinger, sektorer og professioner så det sikres, at den uge får den hjælp, der er brug for 
Citationstegn i rød farve

”Selvom vi har meget viden om unge, der udvikler rusmiddelproblemer og unge med autisme, så er der et videnshul i den tværgående viden om unge med autisme, der udvikler et problematisk forbrug af rusmidler”