Unge med autisme og problematisk forbrug af rusmidler - et skridt videre. Formidling af viden og udvikling af kompetencer

Øvrige

Metodecentret har netop afsluttet en afdækning af både viden og praksiserfaringer om
unge med autisme og problematisk forbrug af rusmidler.
Som en del af afdækningen er der udarbejdet en række anbefalinger til det fremadrettede
arbejde med området.
Den røde tråd, der går gennem anbefalingerne er, at der er behov for viden om autisme i
de fagprofessionelle praksismiljøer, der tilbyder behandling til unge med autisme, hvis de
skal kunne tilrettelægge en virksom indsats. Samtidig er der også øget behov for, at de
unge får viden om autisme og rusmidler, så de forstår, hvilke konsekvenser rusmidlerne
har for deres autisme, og hvad rusmiddelbehandling består af. Herudover har de unges
pårørende brug for bedre indsigt i, hvor de kan søge hjælp og information, når deres
unge udvikler et problematisk forbrug af rusmidler.
Formålet med dette projekt er at tage disse anbefalinger videre til en praktisk anvendelse,
som kan komme både unge, deres pårørende og fagprofessionelle behandlere til gavn.
Derfor ønsker Metodecentret i tæt samarbejde med UngeAlliancen og fagprofessionelle
med ekspertise på både autisme- og rusmiddelområdet at formidle det vidensgrundlag, vi
står på med afdækningen.
Projektet står på to formidlingssøjler og vidensprodukter, hvor vi ønsker at:
1.Udvikle en håndbog, som giver en generel og bred formidling af viden og vejledning
omkring unge med autisme og problematisk forbrug af rusmidler. Dette efterspørges af
både unge, pårørende og fagprofessionelle, hvorfor håndbogen vil henvende sig til disse
målgrupper. Håndbogen vil give et fælles udgangspunkt for forståelse af hhv. autisme og
behandling, og hvad der skal til for at kunne tilrettelægge en virksom behandling.
2.Styrke fagprofessionelles kompetencer, så de bedre forstår, hvordan autisme spiller ind
som en faktor i behandlingen, og hvordan tilgangen, kommunikationen og samarbejdet
med den unge og pårørende bedst kan tilrettelægges, så den unge føler sig set, hørt og
mødt.
Der planlægges både et kompetenceforløb for rusmiddelbehandlere og en temadag for
medarbejdere i psykiatrien. Indholdet vil være forskelligt vinklet i forhold til i forhold til de
to grupper af fagprofessionelle og deres opgave.