eDialog: Nem og tryg kommunikation mellem patienter og sundhedsfaglige på tværs af sektorer efter operation og udskrivelse

Forskning

Ortopædkirurgi er det største kirurgiske speciale i Danmark og tegner sig for omkring
187.000 kirurgiske indgreb årligt. I de senere år er flere behandlinger blevet omlagt til
dagkirurgi, og den generelle indlæggelsestid efter operationen for alle patienter er blevet
forkortet. Det betyder, at tiden til at uddanne og informere patienterne inden udskrivelsen
er kompromitteret. Patienter og pårørende, eller sundhedspersonale i kommunerne, skal
foretage symptommonitorering og observation på tidligere stadier i den postoperative
periode end tidligere. God kommunikation mellem patienter og sundhedsfaglige på tværs
af sektorer er afgørende for at håndtere disse ændringer, og for at patienterne kan føle
sig trygge i behandlingen og deres kontakt med sundhedsvæsenet. Utilstrækkelig
kommunikation er en velkendt årsag til utilsigtede hændelser, patientklager og lav
patienttilfredshed, særligt i overgange mellem sygehus og kommune.
I Danmark har der over en lang årrække været fokus på, at der er behov for at forbedre
samarbejde og koordinering i sundhedsvæsenet, og at flere digitale og teknologiske
løsninger skal sikre tilgængelighed og nærhed for borgerne i hjemmet. De praktiserende
læger har med succes anvendt e-konsultationer til tekstbaseret kommunikation med
borgerne siden 2009, og nyere forskning viser, at patienterne i høj grad har taget den
digitale tekstbaserede kommunikation til sig og værdsætter det. Ligeledes har det
bidraget til markant færre telefoniske og fysiske konsultationer, og således ændret
ressourceforbruget markant. I hospitalsregi er det de senere år blevet muligt, for nogle
patientgrupper, at kontakte hospitalspersonale gennem chat-lignende funktioner i
patientplatforme. Evalueringer viser, at patienterne og de sundhedsfaglige tager
muligheden til sig, og at patienterne værdsætter den øgede tilgængelighed til
sundhedsfaglige, men klinisk forskning på området er sparsomt. Samtidig omfatter
chat-funktionerne ikke mulighed for dialog mellem patienter og sundhedsfaglige på tværs
af hospital og kommune, på trods af at de hyppigste kommunikationsbrist sker i disse
overgange. eDialog projektet har til formål at undersøge anvendelsen af tekstbeskeder
som supplerende kommunikationsform mellem patienter og sundhedsprofessionelle på
tværs af sektorer efter ortopædisk operation og udskrivelse, og bidrage med ny viden og
erfaringer, som kan forbedre kommunikationen med patienterne og tværsektorielt til gavn
for både patienter og sundhedsvæsenet. Den viden som opnås i projektet forventes at
kunne anvendes på tværs af patientgrupper og organiseringer.